Wat is een inkomensverklaring?
In een inkomensverklaring wordt het inkomen en het vermogen van u en uw eventuele partner vermeld. Vraagt u een inkomensverklaring aan bij de Raad? Dan verstrekt de Belastingdienst de financiële gegevens aan de Raad. Hieronder leest u er meer over en ook hoe u een inkomensverklaring kunt aanvragen.
Aanvragen inkomensverklaring
U kunt veilig en eenvoudig een inkomensverklaring aanvragen via het portaal. Hiervoor heeft u DigiD nodig.
Heeft u geen DigiD? Dan kunt u het aanvraagformulier IKV (IKV staat voor inkomensverklaring) gebruiken dat u vindt op deze pagina.
Lukt het niet om de inkomensverklaring digitaal aan te vragen? Dan kunt u een e-mail sturen naar [email protected] of de inkomensverklaring via onderstaand postadres aanvragen:
Raad voor Rechtsbijstand
Postbus 70503
5201 CD ’s-Hertogenbosch
Wanneer moet ik de inkomensverklaring aanvragen?
U vraagt de inkomensverklaring aan in deze situaties:
- U wilt weten hoeveel de overheid mogelijk kan meebetalen aan de kosten voor een advocaat of mediator (dat heet een toevoeging).
- U wilt vragen of u misschien minder hoeft te betalen aan de rechtbank (dat heet griffierechten) als de overheid niet meebetaalt aan de kosten voor een advocaat of mediator.
- U wilt een notaris krijgen die voor een lager bedrag werkt.
- U wilt minder betalen voor het aanvragen van een machtiging voorlopig verblijf (MVV) of een verblijfsvergunning voor gezinshereniging.
- U wilt kosteloze hulp van een advocaat of mediator in het buitenland.
- Anders, namelijk…
De organisaties die hierover gaan, hebben uw inkomensverklaring nodig om te bepalen of u minder hoeft te betalen.
Lagere kosten bij de rechtbank (griffierechten) en notaris
Heeft u een juridisch probleem dat u gaat voorleggen aan de rechter? Dan moet u griffierechten betalen. Dit zijn de kosten voor het starten van een procedure bij de rechter.
Heeft u een toevoeging voor de oplossing van dit probleem ontvangen? Dan betaalt u een lager tarief aan griffierechten. Maar ook als u naar de rechter stapt zonder toevoeging, heeft u mogelijk toch recht op korting op de griffiekosten. De Raad voor Rechtsbijstand kan een inkomensverklaring geven als u ook zonder gesubsidieerde rechtsbijstand in aanmerking wilt komen voor vermindering van de griffierechten. De griffie van het gerecht heeft uw inkomensverklaring nodig om te zien of u mogelijk een lager tarief betaalt. Lees meer over griffierechten of bekijk de overzichten van de hoogte van de griffierechten op de website van de Rechtspraak.
Ook kunt u in familierechtelijke kwesties in aanmerking komen voor vermindering van notaristarieven met een inkomensverklaring. U stuurt hiervoor de inkomensverklaring naar de voorzitter van de Kamer voor het notariaat met het verzoek een notaris aan te wijzen. Die notaris kan dan de werkzaamheden verrichten voor een bedrag van ten hoogste de maximale eigen bijdrage die de Raad hanteert. U kunt de maximale eigen bijdrage van de Raad voor dit jaar terugvinden op de pagina 'Eigen bijdrage'.
Kamers voor het notariaat:
Kamer voor het notariaat in het ressort Amsterdam
Postbus 84500
1080 BN Amsterdam
Telefoon: 088 - 361 1434
E-mailadres: [email protected]
Kamer voor het notariaat in het ressort Arnhem-Leeuwarden
Postbus 9030
6800 EM Arnhem
Telefoon: 088 - 361 1521
E-mailadres: [email protected]
Kamer voor het notariaat in het ressort Den Haag
Postbus 20302
2500 EH Den Haag
Telefoon: 088 - 361 22 21
E-mailadres: [email protected]
Kamer voor het notariaat in het ressort Den Bosch
Postbus 70584
5201 CZ Den Bosch
Telefoon: 088 - 362 0904
E-mailadres: [email protected]
Overzicht eigen bijdragen bij gesubsidieerde rechtsbijstand
Op de inkomensverklaring die u ontvangt, staat vermeld of u met uw inkomen in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand en welke eigen bijdragen voor u gelden bij verschillende soorten rechtsbijstand.
Geen DigiD?
Heeft u geen DigiD? Dan kunt u een inkomensverklaring aanvragen door het "Aanvraagformulier IKV" te downloaden.
Heeft u vragen over de inkomensverklaring?
Bel dan 088-7871234 of mail naar [email protected].