Kinderopvangtoeslag
Wat kan de Raad voor Rechtsbijstand voor u betekenen in de toeslagenaffaire?
U kunt via de Raad voor Rechtsbijstand een advocaat krijgen om u te helpen bij een verzoek om herstel bij de Belastingdienst/Toeslagen. Deze advocaat is kosteloos. U hoeft niets te betalen voor het werk dat de advocaat voor u doet. U hoeft dus ook geen eigen bijdrage te betalen. De overheid betaalt uw advocaatkosten.
Rechtsbijstand voor ex-toeslagpartners en kinderen
Ook ex-toeslagpartners die in aanmerking komen voor de ex-toeslagpartnerregeling, hebben recht op kosteloze rechtsbijstand bij het indienen van schulden en bij een aanvraag voor werkelijke schade (voor dit laatste is de ingangsdatum nog niet bepaald).
Voor de Kindregeling is geen kosteloze rechtsbijstand geregeld. Echter kan een kind van een overleden (stief)ouder wel aanspraak maken op kosteloze rechtsbijstand onder de Herstelregeling Kinderopvangtoeslag. Dit kan alleen als de overleden (stief)ouder nog niet erkend is als gedupeerde. De bijstand van de advocaat ziet dan op het alsnog eventueel vaststellen van de gedupeerdheid van de overleden (stief)ouder. Als de uitkomst is dat de overleden (stief)ouder inderdaad een gedupeerde ouder is van de toeslagenaffaire, dan kan het kind aanspraak maken op de Kindregeling.
Hulp bij opstellen vaststellingsovereenkomst
Burgers die de dupe zijn van de Kinderopvangtoeslagaffaire kunnen kosteloze bijstand van een advocaat krijgen bij het afsluiten van een vaststellingsovereenkomst (VSO) als u een route voor werkelijke schade doorloopt waarin een VSO kan worden afgesloten.
Hulp vragen bij uw zaakbehandeling
De Belastingdienst wijst u tijdens de gesprekken die u heeft met uw zaakbehandelaar op uw recht op rechtsbijstand door een advocaat. Uw zaakbehandelaar kan u helpen bij het invullen van het aanvraagformulier om een advocaat te krijgen.
Aanvragen via het aanvraagformulier
Als u een bevestiging van uw melding van de Belastingdienst/Toeslagen heeft ontvangen, dan kunt u hiervan gebruik maken. U vult dan het formulier 'Aanvraag rechtsbijstand - herstelregeling en kinderopvangtoeslag' (pdf, 84 kB) in en slaat het op*. U kunt het dan mailen naar [email protected].
NB: Op het aanvraagformulier geeft u alleen uw gegevens op. Als u een partner heeft, dan worden de gegevens van uw partner niet opgevraagd. Wij doen geen onderzoek of er een partner is. Daarom staat op het besluit dat u krijgt, dat u alleenstaande ouder bent.
Voor gedupeerde ouders: vergeet niet de brief van de Belastingdienst mee te sturen, waarmee u zich heeft gemeld als gedupeerde of de ontvangstbevestiging melding herbeoordeling Toeslagen.
Ex-toeslagpartners kunnen rechtsbijstand krijgen ná de beschikking voor het forfaitaire bedrag. Kinderen kunnen rechtsbijstand krijgen ná de afwijzing van het forfaitaire bedrag.
U kunt het ingevulde formulier en de brief van de Belastingdienst ook per post naar ons toesturen. Het adres is:
Raad voor Rechtsbijstand
Herstelregeling kinderopvangtoeslag
Postbus 70503
5201 CD 's-Hertogenbosch
Wat gebeurt er na uw aanvraag? (als u geen voorkeursadvocaat heeft)
Als wij uw aanvraagformulier en de bevestigingsbrief van de Belastingdienst hebben ontvangen, nemen wij uw aanvraag in behandeling. Wij bellen u voor extra informatie die belangrijk kan zijn voor de advocaat om te weten. Om u zo goed en zo snel mogelijk te kunnen helpen, zoeken wij in ons systeem advocaten die het beste passen bij uw situatie. U kunt meteen tijdens het telefoongesprek een advocaat kiezen.
Als u niet direct een keuze kunt of wilt maken, sturen wij u per e-mail een voorstel met drie advocaten die specialist zijn op het gebied van de Herstelregeling Kinderopvangtoeslag. Uit dit voorstel kiest u een advocaat. U geeft per e-mail aan ons door welke advocaat u heeft gekozen.
Daarna nemen wij contact op met de advocaat van uw keuze, om te vragen of hij u kan en wil helpen. Als de advocaat uw zaak aanneemt, krijgt u daarvan per e-mail bericht van ons. Wij geven uw contactgegevens door aan de advocaat, waarna de advocaat contact met u opneemt. Vervolgens vraagt de advocaat gesubsidieerde rechtsbijstand bij ons aan (we noemen dit ook wel een toevoeging). U ontvangt van ons de beslissing dat u in aanmerking komt voor kosteloze rechtsbijstand per post.
Kan de advocaat uw zaak niet aannemen, dan nemen we contact op met de advocaat die uw keuze 2 is.
Bent u door de toeslagenaffaire tegen andere problemen aangelopen?
De advocaat kan u mogelijk ook helpen bij andere problemen die zijn ontstaan door de toeslagenaffaire. De advocaat kan hier apart subsidie voor aanvragen. U moet dan wel een eigen bijdrage betalen. De hoogte van de eigen bijdrage die u betaalt is afhankelijk van uw inkomen en vermogen van twee jaar geleden.
Het kan zijn dat u twee jaar geleden meer inkomen had en daarom geen subsidie voor een advocaat krijgt. Is uw inkomen en vermogen van dit jaar lager? Kijk dan op onze website onder het kopje ‘Peiljaarverlegging’. Daarnaast gelden er ook andere voorwaarden bij de reguliere subsidie. Deze kunt u nalezen in de bijlage die bij het besluit worden meegezonden.
Wat kunt u doen voordat u bij ons een aanvraag indient?
Heeft u van de Belastingdienst/Toeslagen nog geen brief met de bevestiging van uw melding ontvangen? Belt u dan het Serviceteam gedupeerde Kinderopvangtoeslag op 0800- 2358 358. Dit is een gratis telefoonnummer. U kunt zich daar melden als gedupeerde.
Heeft u vragen?
Heeft u vragen over de regeling, het invullen van het formulier of het verzenden van het formulier? Kom u er niet uit? Twijfel niet en bel ons op 088 787 1234. Wij helpen u graag!
*Privacy
Informatie over hoe de Raad voor Rechtsbijstand met persoonsgegevens omgaat, kunt u vinden in onze privacyverklaring.
Voor deze specifieke regeling geldt de volgende extra informatie. De aanvragen komen binnen in een speciaal aangemaakte e-mailbox. De aanvragen worden daar tijdelijk opgeslagen en vervolgens uit de e-mailbox gehaald, opgeslagen en verwerkt in ons systeem. Verdere conversatie tussen de Raad, burgers en advocaat verloopt telefonisch of via deze e-mailbox. De data wordt gebruikt door een selecte groep medewerkers en bewaard conform de Archiefwet.
De burger hoeft bij de aanvraag alleen zijn eigen gegevens op te geven en niet die van een eventuele partner. Wij doen geen navraag in de Basisregistratie Personen (BRP) of er sprake is van een partner. Om die reden worden alle toevoegingen verstrekt op de norm alleenstaande ouder.
De matchingtool verwerkt een beperkte set aan persoonsgegevens en heeft tot doel de beste match tussen ouder en advocaat te realiseren. Gegevens die hier worden opgeslagen, hebben enkel betrekking op de gekozen advocaat. Meer informatie over de tool leest u op de pagina over de regeling.
Hoe vraag ik subsidie aan?
Aanvraag rechtsbijstand
Rechtsbijstand bij uithuisplaatsing

Ga naar de pagina over rechtsbijstand bij uithuisplaatsing kinderen.