Door gebruik te maken van www.rechtsbijstand.nl geeft u toestemming voor het gebruik en plaatsen van cookies. Lees meer over cookies Verbergen

Nuttige websites

Rechtwijzer

Heeft u een probleem of conflict? Rechtwijzer wijst u stap voor stap de weg naar een oplossing. Door vragen te beantwoorden vindt u wat u in uw situatie kunt doen en wie u daarbij kunnen helpen. Ook biedt Rechtwijzer gereedschap voor het oplossen van veelvoorkomende problemen en conflicten.

Website Rechtwijzer

het Juridisch Loket

Iedereen heeft wel eens een juridische vraag. Een vraag die niet gemakkelijk kan worden beantwoord. U bent bijvoorbeeld ontslagen, wat moet u nu doen? U wilt gaan scheiden, hoe pakt u dit aan? U heeft iets gekocht, kunt u het nog ruilen? Voor het antwoord op dit soort vragen kunt u terecht bij het Juridisch Loket.

Het Juridisch Loket helpt u gratis met juridische vragen. Dat gebeurt op een vertrouwelijke manier. Het Juridisch Loket is bereikbaar via tel. 0900-8020 (€ 0,20 p/m), op de 30 vestigingen door het hele land of via de website van Het Juridisch Loket.

Sociaal Raadslieden

Sociaal raadslieden weten alles over wetten en regels die voor u belangrijk zijn. Bijvoorbeeld over de Participatiewet (voorheen Wet werk en bijstand), over Zorg- en Huurtoeslag en over uw rechten als huurder. Ze weten ook hoe instanties werken en hoe u kunt krijgen waar u recht op heeft. Hulp van de sociaal raadslieden kost u geen geld.

Website Sociaal Raadlieden

De Geschillencommissie

De Geschillencommissie is dé instantie voor consumenten en zakelijke geschillen in Nederland.
De Geschillencommissies bieden consumenten en ondernemers een goedkope, snelle en laagdrempelige procedure-mogelijkheid.

Website De Geschillencommissie

SlachtofferWijzer

SlachtofferWijzer is een laagdrempelige, online wegwijzer die eenvoudig, anoniem en op ieder moment te raadplegen is. SlachtofferWijzer helpt je de weg te vinden naar relevante hulp nadat je slachtoffer bent geworden van (seksueel) geweld, een ongeval, medische fout of diefstal.

Website Slachtofferwijzer

De Nationale Ombudsman

De Nationale ombudsman behandelt klachten van burgers over de overheid. De Nationale ombudsman is onafhankelijk en onpartijdig. Hij doet zijn werk samen met zo’n 170 medewerkers. De Nationale Ombudsman helpt niet alleen burgers die een probleem hebben met de overheid. Hij legt overheidsinstanties ook uit hoe ze moeten handelen. Bij problemen of klachten start de Nationale ombudsman een onderzoek. Alle betrokkenen zijn verplicht om aan onze onderzoeken mee te werken.

Website Nationale Ombudsman

Huurcommissie

Bent u het niet eens met uw verhuurder of huurder over huurprijs, onderhoud of servicekosten van de woning? En komt u er samen niet uit? Dan kunt u mogelijk de Huurcommissie inschakelen om een uitspraak te doen over uw probleem.

Website Huurcommissie

Woonbond

De Nederlandse Woonbond is de landelijke belangenvereniging van huurders en woningzoekenden. De Woonbond staat voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare, veilige wijken en sterke huurdersorganisaties. De Woonbond helpt huurders met problemen.

Website Woonbond

Gerechtsdeurwaarder

Wat doet een gerechtsdeurwaarder? hoe ziet een incassotraject eruit? Wat zijn de kosten?

Website Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders

Digitaal Hulpplein

Veel zaken met de overheid kunt u tegenwoordig online regelen. Dit gaat meestal via DigiD, om veilig contact te leggen via een wachtwoord of sms-code. Wilt u uw digitale vaardigheden verbeteren, dan kunt u terecht bij het Digitaal Hulpplein. Hier kunt u uw digitale vaardigheden testen en een cursuslocatie vinden bij u in de buurt.

Website Digitaal Hulpplein

Sluiten